Skip to main content

Kundservice

Har du frågor om auktionerna, ditt medlemskap eller något annat är du välkommen att kontakta oss. Här hittar du våra kontaktuppgifter liksom information om ångerrätt och reklamation samt länkar till våra villkor och policys.

 

Kontaktuppgifter

Du är välkommen att kontakta oss via e-post eller telefon. Du kan även besöka vår auktionsanläggning när vi har visning. Du hittar våra öppettider längst ner på denna sida.

Telefon: 
031 - 15 91 76

E-post:
auktion@sop.se

Auktion och lager
Importgatan 10
422 46  Hisings Backa

Postadress
Hantverksvägen 10
436 33 Askim

Butik
Sisjövägen 45
436 33 Askim
info@sop.se

 

Ångra

Vid köp på distans har du som privatperson (konsument) enligt lag 14 dagars ångerrätt från den dag då tar emot varan.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du kontakta oss innan ångerfristen har löpt ut och meddela oss detta. Du kontaktar oss genom att skicka ett e-postmeddelande till auktion@sop.se.

Uppge

  • ditt namn,
  • vilket auktionsföremål det gäller,
  • datum för auktion,
  • om du har hämtat ut det, datum för mottagande,
  • orsak till att du ångrar dig

och annan relevant information i meddelandet. Du kan också välja att använda Konsumentverkets standardblankett och skicka den till oss. Du hittar den här: Ångerblankett Konsumentverket.

Har du betalat fakturan kommer SOP att betala tillbaka beloppet, minus de kostnader som uppkommer i samband med en auktion, såsom administrationsavgift och eventuella fraktkostnader etc. Återbetalningen kommer att ske via en kreditfaktura, om inte annat överenskommits.

Administrationsavgift: xxx kr

 

Reklamera

Alla föremål som bjuds ut på SOPs auktionssajt har skavanker, dvs fel och brister av varierande slag, då det är själva affärsidén. Auktionsföremålen säljs därmed i befintligt skick. För att inga missförstånd ska uppstå behöver du därför undersöka föremålet för att bilda dig en uppfattning om värdet. Det kan du göra genom att läsa text och titta på de bilder som vi lagt upp. Du har också möjlighet att titta närmare på föremålet i samband med visning vid vår auktionsanläggning på Importgatan i Hisings Backa.

Skulle det ändå visa sig att föremålet har ett ursprungligt fel, dvs ett fel som fanns vid försäljningstillfället men som inte kunnat förutses vid undersökning, till exempel ett elfel, har du möjlighet att reklamera föremålet. Det gör du genom att kontakta SOP så snart som möjligt efter att du upptäckt felet.

För konsument

Du som är konsument och vill reklamera ett fel ska göra det inom skälig tid. Det gör du genom att meddela oss, gärna så snart du upptäckt felet. Skälig tid anses vara inom två månader från mottagandet. Har du inte reklamerat inom tre år från att du tagit emot varan förlorar du rätten att reklamera felet enligt 23§ Konsumentköplagen.

Det bästa är att meddela oss skriftligt till auktion@sop.se så snart som möjligt.

Ett skriftlig meddelande om reklamation ska innehålla objektnummer och fakturanummer, vilket Auktionsföremål reklamationen avser samt en beskrivning av hur felet yttrar sig.

Därefter kontaktar vi dig för att komma överens om ett lämpligt sätt för kompensation. Se vidare punkt 11 i våra Auktions- och medlemsvillkor

 

För företag

Företag som vill reklamera ett fel ska göra det inom skälig tid. Det görs genom att meddela oss, gärna så snart ni upptäckt felet. Skälig tid anses vara inom två veckor från mottagandet. Har ni inte reklamerat inom två år från att ni tagit emot varan förlorar ni rätten att reklamera felet enligt 32§ Köplagen

Det bästa är att meddela oss skriftligt till auktion@sop.se så snart som möjligt.

Ett skriftlig meddelande om reklamation ska innehålla objektnummer och fakturanummer, vilket Auktionsföremål reklamationen avser samt en beskrivning av hur felet yttrar sig.

Därefter kontaktar vi er för att komma överens om ett lämpligt sätt för kompensation. Se vidare punkt 10 i våra Auktions- och medlemsvillkor

 

Villkor

Här hittar du länkar till våra olika villkor.

Allmänna auktions- och medlemsvillkor >>

Integritetspolicy >>